Как да гледаме колата си ?
Това е една малко популярна тема, в която ще ви кажем неща, които дори инструкторите вече пропускат да ви споменат, а са важни. Забелязваме, че доста от закъсващите по пътя, не по технически причини, им липсват простички неща, дори като резервна гума и т.н., които в последствие излизат по-скъпо. Забравят или не знаят кое къде е . Спорен е въпроса дали в днешно време взимаш книжка, купуваш или ти я дават. Но е факт, че все по-малко водачи не знаят много неща.
Обгрижването на автомобила, не е само до автомивка, прахосмукачка изабърсване. Има доста повече и по-важни етапи.
Преди години ни учеха сутрин преди запалване на автомобила, да станем по-рано ида извършим следните манипулации, особено ако ще пътуваме на дълъг път.
Станете рано сутрин и отворете капака на двигателя, ръчката обикновенно се намира на шофьорското място под таблото в ляво:
- Спирачна течност. Обикновенно казанчето при по-старите коли се намира, непосредствено от страната на водача ( ляво
Добавяне на течност за спирачки ), плътно до коша, на един странен за тези които не знаят обект, приличащ малко на летяща чиния. Това е спирачният апарат, на него се намира и казанчето за спирачната течност. На него има означения Max ( максимално ниво ) и Min ( мнимално ниво ), обикновенно нормалното препоръчително положение на течността е по средата между двете стойности. Не трябва да е под или на минимум, както идо максимума. Ако нивото е паднало, долейто докато достигнете средата.
- Вода / антифриз – да и автомобила се нуждае от течност, за да се охлади. Принципно е добре да добавяте антифриз, тъй като не прави вътрешна корозия на водната система. Иметоантифриз ( antti freeze – против замръзване ) предполага, за какво точно служи тази течност, тя се изпозлва за зимния период, но всички препоръчват да се използва целогодишно именно против корозията, както вече споменах. Трябва, да знаете, че колкото по-голяма е концентрацията му, толкова по-трудно се загрява, но загрее ли се се разширява доста и е нормално да изхвърля по малко докато не остане нормално за колата количество според сезона. НО, ако нямате такава течност и е пролет, лято или есен, можете да добавите вода ( да не забравите да я смените, преди да застудее т.е. да навлезе зимата, защото падне ли температурата под 0 градуса, вероятността след това да отидете на основен ремонт е огромна ). Потърсене казанчето от дясната страна, обикновенно там се намира, отличителен знак на капачката е като този от снимката, при старите коли и много малко нови може да е метална, и се огледайте някъде да пише Engine Coolant. Добавянето на вода, точно както при спирачната течност, по средата между Min и Max. Като пълните бавно, можете да стискате маркучите на радиатора и да припомпвате, така ако има въздух, ще се обезвъздуши до някъде. П.П. Ако имате идея, знаете дали автомобила е прегряван препоръчвам, да слагате през летния сезон малко над Min вода, при повечето по-малки автомобили, това е без особено значение. ЗАБЕЛЕЖКА: Ако автомобила е бил каран от някой друг или запалван сутринта т.е. е загрял НЕ отваряйте капачката, докато не изстине!!! Може да ви удари а излизащата вода, силно да ви изгори! Проверете температурата, ако знаете тези подробности, като дадете на КОНТАКТ и ако имате на таблото измервателен уред за температура на водата, вижте да е под 80 градуса, ако няма цифри, доста под средата ( синя зона, ако е с цвят )
- Течност за чистачки – тук няма кой знае каква философия. Търсите казанче с нарисуван прозорец и фонтан или знак за чистачки. На някои може да изписва WATER FLUID ONLY, което ще рече “само вода“. Ако е зима, не слагайте вода, защото съда ще се пръсне! Има най-различни препарати със почистващи свойства и гланциращи ( за по-добро стичане на дъждовната вода ), зимно течности и други. Можете да изберете каквото пожелаете, естествено за зимен период, не слагайте вода, а зимнете зимна течност за чистачки, тя не замръзва.
- Проверка на масло – Това въпреки позицията си, не е на последно място по важност! Първо ще кажа, че липсата на масло или охлаждаща течнст довеждат до мигновенно загиване на всеки двигател с вътрешно горене!… Проверката на маслото се прави, като намерите нещо наподобяващо малко ухо с дупка, влизащо в двигателя, някъде в страни, зависи от автомобила. Обикновенно така наречентата “ масленна щека“ е с жълт или червен цвят, рядко друг. Маслото се проверява само при изстинала / стояла кола, не може да го направите, ако се е движила или само е била запалена, защото маслото вече, не е в “картера“ ( съда за масло ), а по целия двигател. МИНИМУМ, трябва да изчакате 40 минути или поне час, за да е точна проверката. Това става, като издърпате щеката и я забършете, след кеото пак я сложете и е прекалено бързо и не прекалено бавно издърпайте щеката. Нивото на маслото по стандарт, също трябва да е между минимум и максимум, на някои щеки то е отбелязано само с вдлъбване на самия метал на щеката, тогава нивото пак трябва да е между горната и долната вдлъбнатина п осредата. Не е проблем и малко над това, но не достигайте максимума, тъй като може да навредите на колата си, да избие някъде и да изтича! На това изображение виждате, че маслото тук е много малко, почти до минимума. Трябва да се долее, да изчакате 5 минути и след което пак да проверите нивото на маслото, което както казахме, вече трябва да е по средата, може и малко отгоре.
Ето това на долната снимка е правилно ниво на маслото.
- Проверка на нивото на въздух в гумите – това е сравнително лесна задачка, която можете да свършите, ако нямате компресор или помпа за гуми, на някоя бензиностанция. Проверете дали гумите ви са спаднали, стандартно ниво на гумите за лек автомобил е 2,2 атмосфери ( атмосфери е мерната идиница за количество въздух ) на предни гуми и 2,5 на задни гуми, за летен период, през зимата е добре навсякиде са по 3 атмосфери. Ако нивото им е спаднало под стандартните нива, трябва да ги напомпите, защото автомобила ви няма да е стабилен и е възможно да излезете от пътя, при по голям завои или ряска маневра, дори гумата може да издиша. Повечето коли днес са само с външна гума, при меки гуми, лесно при завой или маневра могат да се отлепят от джантата и рязко да спаднат, все едно сте я спукали.
При зимен период следете за грайфера на гумите си, по закон, той не трябва да е по-малък от 4мм. Зимни гуми се слагат от 15 ноември до 1 март. Съобразявайте се с тези неща, не са маловажни, ако нямате средства избягвайте зимни пътувания дори с грайфер 4 мм. През летния период графера ( още наречен протектор ), трябва да е минимум 1,6 мм. Можете да измерите дълбочината със устройство наречено шублер или друго такова направено с тази цел, но е без име, има ги по железариите.
Други съвети: Добре е, а и по закон се изискват доста от нещата, да имате в колата следното: крик ( за да може да си сменяте евентуално ако се спука гумата ), резервна гума, ключ, аптечка, пожарогасител, светлоотразителна жилетка, светлоотразителен триъгълник, помпа за гуми ( най-добре механична ), малък сандък с инструменти за всеки случай, ръкавици, прожектори, поне 2, резервно масло за доливане, резервно количество антифриз или вода за доливане в охладителната система, резервно гориво.
През зимния период: Освен с всичко горе, зимата ще е много полезно да си носите със вас поне две одеала, в багажника ви винаги да има вериги поне за предните или задните две гуми ( според зависи, кои са ви задвижващите колела ), най-добре е комплект. Въоръжете се и с провизии за оцеляване, резервен телефон за спешни обаждания, кибрит и хартия.
Ако имате въпроси може да разчитате на опитните техници на фирма Найденови Ауто, които ще отговорят на всеки Ваш въпрос, свързан с експлоатацията на превозното средство и ще ви помогнат да разрешите проблема си.
Редовно си припомняйте правилника за движение по пътищата и следете за новоизменения.
Пожелаваме на всички лек и безавариен път! Пролетта идва! Бъдете здрави!
Ако се нуждаете от помощ на пътя, потърсете нашите услуги Пътна помощ . Обадете ни се и не се притеснявайте – +359 878 424 097
Супер статия за една жена 🙂 Аз лично все още нямам навика да следя тези неща по колата си, добре, че е съпруга ми.
Радваме се, че ви харесва статията 🙂