Преди да тръгнете на път с колата си, по-добре я проверете. Препоръчително е да направите това в оторизиран сервиз, за пълен и обстоен преглед на МПС за да предотвратите нуждата от репатрак. Обърнете внимание на налягането в гумите, наличието на регистрационни табели, а също така се уверете, че няма нови драскотини или други дефекти по нея. Ако е необходимо, избършете външните огледала и стъклата на автомобила.
Повреда по време на движение
Предупредителният триъгълник при повреда е задължителен!
Първото нещо, което трябва да направите в такава ситуация е да включите аварийните светлини и да отбиете от платното встрани от пътя. Ако това не е възможно, поставете знак за аварийно спиране, спазвайки правилата за движение. Не застрашавайте себе си и другите участници в движението!
Ако е невъзможно да се ремонтира на място, ще трябва да се свържете с автосервиз. Има два начина да стигнете до там: с помощта на друг антомобил и кабел или с помощта на пътна помощ. Несъмнено първият вариант е по-икономичен, но е по-безопасно да се използва специално превозно средство – репатрак за да извози автомобила Ви до автосервиза.
Ако тегленето е неизбежно и използвате първия вариант – с помощта на друг антомобил и кабел, бъдете изключително внимателни. Докато шофирате, не позволявайте въжето за теглене да провисва, а ако това се случи, тогава вашата задача е да го опънете плавно. Пазете се от рязко дръпване, за да не ударите бронята на колата отпред.
Ако колата ви е оборудвана със сервоуправление (Серво управление – състои се от кормилна уредба, която има по-голямо сцепление на стръмни завои) и спирачки, тогава ще трябва да положите значителни усилия при маневриране и спиране. Използвайте спирачките, когато е необходимо, вместо да ги държите в работно положение през цялото време. Вашата спирачна система може да се повреди, а съединителят на другата кола може да се повреди.
Също така си струва да обърнете внимание на изтеглянето на автомобили с автоматична скоростна кутия. Ако изискванията в ръководството за експлоатация не са известни, тогава трябва да използвате формулата „50×50“ – изминаване на разстояние не повече от 50 km със скорост до 50 km/h.
Това е важно: ако колата ви има автоматична трансмисия, проверете условията за изтегляне в ръководството за експлоатация. Запишете телефонните номера на пътна помощ за репатриране и на вашия автосервиз.
Спуканата гума може да причини много проблеми – колата става неконтролируема. Бавно изпускащата гума може да се разпознае по външен шум и вибрации. Освен това ще усетите как колата ви постоянно криволичи по пътното плътно. Във всеки случай спрете и установете причината. Не карайте със спукани гуми, защото… Това води както до влошаване на управлението на автомобила, така и до преждевременно износване или повреда на гумите.
Дори и да не усетите спуканата гума по време на шофиране, то пътуващите автомобили по същото пътно платно определено ще ви покажат за това с определен жест, сигнал или намигване на фаровете. Но внимавайте, това не е за пренебрегване!
Не сменяйте гуми на пътното платно, пречейки на движещите се превозни средства и излагайки живота си на риск. Най-сигурното място за демонтаж е до бордюра.
Монтирайте правилно крика, преди да смените гумата. Уверете се, че работната му част лежи върху строго определена зона. След демонтажа затегнете здраво закрепващите болтове и опитайте незабавно да поправите спуканата гума в най-близкия сервиз за гуми.
При смяна на гума внимавайте! Разберете как правилно да монтирате крик под колата си, за да не повредите каросерията, а също и да не изпуснете колата, когато колелото е свалено.
Начинаещите шофьори трябва да бъдат наблюдателни, за да не изпадат в критични ситуации на пътя!
Коментари